Monday, March 28, 2011

Kuih Siput Che Ani Duyong

Assalamualaikum...

Selamat tengah hari semua... hari ni aku nak share tentang hobi terbaru aku sepanjang cuti ni...gentel kuih siput...hehe. Kuih siput ni sebenarnya ummi aku yang b
uat. Aku jadi excited sebab part yang aku suka tang jadikan kuih tu ke bentuk siput comel menggunakan satu alat plastik segiempat yang ada jalur-jalur kecil...kalau zaman dulu, seingat aku alat tu memang diperbuat daripada kayu dan panjang sedikit dari alat plastik zaman sekarang...

Aku bagi nama kuih siput che ani sebab kui
h ni dah jadi perniagaan kecil-kecila
n ummi aku...asalnya buat untuk makan je tapi bila mak sedara aku datang dan cuba kuih siput ni, dia nak bawa jual kat sekolah dia sebab dia kata sedap..lepas tu, dia terus jadi dealer kuih siput ummi aku...lepas tu, kakak aku pun jual kat sekolah dia gak....sambutan memang menggalakkan. Kalau Kolej MARA Kuala Nerang tu sebelah rumah aku pun, confirm aku pun jual gak...hehe...tapi apa salahnya cuba kan...hehe...na
nti nak bawa la sket balik Kuala Nerang...;)...promosi sket....hehe

Buat kuih siput ni bukannya susah sangat...yang remehnya bab uli doh tu je...penat aku tengok ummi aku uli...pastu ummi akan gunting kecil-kecil pastu barulah gentel guna
alat plastik tu supaya semua saiz siput sama je nanti... ni ade beberapa keping gambar yang aku sempat snap sepanjang buat kuih siput ngan ummi. Malam ni ummi kata kita buat lagi....daaa.


Ni lepas dah gentel jadi kuih siput yang comel...hehe


ni lah alat plastik yang digunakan untuk bentukkan kuih siput tuh...


kuih siput che ani duyong....hehe

No comments:

Post a Comment

HAPPY 1ST BIRTHDAY IQSEED HADIFF...

Assalamulaikum and hi to all... We are already towards the end of 2012 but this is my first post for this year...hehehe...i'm not a co...